الرئيسية » الهدهد » “الكويت مفيهاش راجل”.. “شاهد” مواطن مصري يشعل أزمة جديدة بين الكويتيين والمصريين ويثير ضجة

“الكويت مفيهاش راجل”.. “شاهد” مواطن مصري يشعل أزمة جديدة بين الكويتيين والمصريين ويثير ضجة

أثار مواطن مصري جدلاً عبر مواقع التواصل الاجتماعي، بعد دعوته كافة المصريين في الكويت إلى مغادرتها فوراً.

وقال المواطن المصري في فيديو انتشر على نطاق واسع ورصدته “وطن”: “أنا طالع أقول كلمتين عشان احنا طفح بنا الكيل، أنا بكلم المصريين اللي في الكويت، لو إنت راجل وعندك نخوة وعندك رجولة، بعد اللي بيحصل، أقسم بالله لو أنا ما حقعد دقيقة وحدة في البلد دي”.

https://twitter.com/kuwait_al3eeeez/status/1263939377354457100

وتابع مُهاجماً الكويتيين: ” لو أنا عندي ذرة رجولة، ما حقعد في البلد دي، البلد دي ما فيهاش راجل، كلها عبعضها مافيهاش راجل”.

وتجددت المناوشات وتبادل الاتهامات بين الكويتيين والمصريين مرة أخرى بعد هذا الفيديو، فعلق مُغرد قائلاً: “هذا على أساس أن الطيارة قاعدة بالمطار وتناديهم تكفون تعالوا، يبا حكومتهم ما تبيهم وشفنا شلون يصارخون يبون العودة وبلدهم بايعتهم، أما بخصوص الرجولة فهم معروفين أهل صراخ بس ومافيهم اللي تعتمد عليه وبلهجتهم هم ناس خيخة”.

https://twitter.com/Mdridi75/status/1263946427790745605

وأعربت مُغردة عن استغرابها من كلام المصري، خاصة بعد تصرفات الوافدين المصريين في الكويت، وكتبت: “يا مثبت العقل، متعلمين ع تقلب الحكي كل اللي سووه ف الكويت عادي عنده بس معروف شعب يتفل بالصحن اللي اكل منه شعب منكر حسنة ناكر للجميل والله يارب يروحون ونرتاح ونبني كويت جديدة بدونكم بدون فساد وخراب”.

https://twitter.com/almousawy56/status/1264105945124294656

وهاجمتهم مغردة أخرى قائلة: “المشكلة ماعندهم كرامة قاعدين وجيهم مغسولة بمرق”.

https://twitter.com/girljahra/status/1263957661395169282

وعمم مُغرد آخر بعض الصفات على جميع المصريين، وقال: “جميع العمال المصريين سواءا داخل مصر و خارجها فاشلين اداريا و فنين وحتى الايدي العامله! لأنهم كثير التذمر و النميمه و الحسد و البغضاء ؟ لايوجد عندهم صبر و مثابره و الاخلاص ( من يريد ان يربح في مشاريعه او ينجح فيها نصيحه لا يوظف مصري بأي وظيفه في شركته اثبتوا انهم فاسدين في الدول”.

https://twitter.com/greenflag55/status/1264041152686276614

فيما رأى ناشط أن المصريين مُجرد دمى في يد حكوماتهم، وكتب: “يعني هم عايفينهم حكومتهم وقاطين ثقلهم علينا، صح لو عندهم رجولة كان رجعوا لأراضيهم غصبا طيبا على اللي مايرضا، ماعندهم أي شيء هم دمى يتلاعبون فيهم الأقوى، وصدق من قال فيهم نسائهم لعب ورجالهم لمن غلب، احنا مانبي الا فراقهم وتطهير هوانا من سمومهم، مافي أي خير يجي من وراهم أدوات إبليس”.

https://twitter.com/q8_gcc14/status/1264082388944109574

وكان كويتيون قد أطلقوا قبل أيام حملة واسعة طالبوا فيها بضرورة طرد كافة المصريين المتواجدين في الكويت، خارج البلاد.

وأطلق المغردون عبر “تويتر” وسماً بعنوان “#طرد_المصريين_من_الكويت” يطالبون فيه السلطات الكويتية بضرورة إخلاء كافة الجالية المصرية المقيمة بالكويت من البلاد، وذلك لتجاوزات عديدة قاموا بها خلال الفترة الأخيرة التي شهدت عدة أحداث وجرائم كان وراءها وافدين مصريين.

https://twitter.com/Amab70285944/status/1262737754766618625

وكان منها كسر حظر التجول والاعتداء على ضباط أمن وبيع بضائع فاسدة وغيرها من الجرائم التي كانت تجول مواقع التواصل خلال الفترة الماضية.

وتعالت أصوات برلمانيين وسياسيين كويتيين منذ فترة مطالبين الحكومتين الكويتية والمصرية، إنهاء أزمة العمالة المصرية غير القانونية العالقة في مراكز إيواء العمالة بالكويت، بعدما نظموا مظاهرات من أجل العودة إلى وطنهم.

واستمرت الأزمة لأكثر من شهرين، بعدما تأخرت القاهرة في استقبال العالقين، حتى قررت الحكومة الكويتية التدخل وتحمل تكاليف وتذاكر السفر، فيما اعتبرته ابتزازاً من مصر لهم باستخدام شعبها الذي لاذنب له.

قد يعجبك أيضاً

25 رأي حول ““الكويت مفيهاش راجل”.. “شاهد” مواطن مصري يشعل أزمة جديدة بين الكويتيين والمصريين ويثير ضجة”

  1. يظهر الكويتيه نسيو نفسهم الحفعاه العراه نسيو المصرين نجدوهم ازاي ايام صدام ونسبة لما كانو لاجئين عندنا في مصر وبيكلو بيشربو من خيرها بدون مقابل والشقق المصريين فاتحولهم علشان يترزعو فيها شعب قذر ديوث وفعلا هما معنهمش راجل الرجاله هنا في مصر الي بنو بلادهم وعلمهوم وخلوهم رجاله وبني ادمين دا من كتر غبائهم فشله في مدارسهم ودا غير كمان الطلبه الي بتعاير بعض بنومهم مع مهات بعض شعب ناكر الجميل ديوث كاتكم الارف عليكو وعلي بلادكو دي شبرا عندنا قدهم مرتين وقد بلادهم خمس مرات

    رد
  2. اولا كسم امك معذره في اللفظ احنا لسه طالعين من رمضان
    اولا المصريين اللي هنا ارجل منك ومن اللي جابوك
    ثانيا نرجوا من الشعب الكويتي أن لا ينساق ورا الخول ده لأنه مدسوس وفتنه مفيش داعي للحالات الفرديه وهو بكده يغلط في المصريين و الكويتين وليس الكويت فقط. حفظ الله الكويت ومصر واصرف عننا شر الفتن

    رد
  3. هذا الولد سافل
    ما أحد يأخذ على كلامه
    الشعب المصري والشعب الكويتي إخوان ما ييجي أمثال هؤلاء السفهاء ويخربوها بين الدول حسبنا الله ونعم الوكيل في كل فاسد مفسد

    رد
  4. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الرجاء أيها العرب العقلاء لاتفرطوا في وحدتكم ولا تنساقوا وراء الذباب الألكتروني

    رد
  5. انا من قطر .الوحة
    اقسم ان الكويت مافيها اي رجال
    كلهم حريم رخوم
    شيخهم العاجوز الهزاز
    هو عبارة عن اداة تحركها ايران ????

    رد
  6. المصرى راجل غصب عنك يا كويتى يا عفن.
    مصر عندها جيش بيحميها يا كس امك. مش زى بلدك اللى بتحميها قواعد امريكا على اراضيكم.
    مصر برجالتها حررت أرضها من الاسرائيليين. لكن انتم من حرركم من العراق. لو ناسى افكرك
    اصغر محافظة فى مصر بحجم الكويت كلها.
    نسيتو نفسكم يا رعاه الغنم والابل.
    الفقر عمرة ما كان عيب ولا حرام.
    طز فيك وفى الكويت يابن العاهرة

    رد
  7. في العالم الاسلامي وخاصة العربي لاتوجد شئ سوی الفتن بين المواطنين .
    ماذا حدث ويحدث عندما فرد من افراد يخطي بحق بلد ماه هل هذا الشخص هو ناطق باسم بلده هل هو يمثل هذا الشعب العریق من هذا البلد او ذاك لا يا اخواني هذا غلط كبير وحتی ربنا مایقبل مننی مثل هذه الالفاظ البذيئة لادیننا ولا قيمنا الاخلاقیة تسمح بلفظ هذه الكلمات حرام علیكم .. تلام الشخص وتحاسب الشخص نفسه وليس الشعب كله في هذا البلد او ذاك فقط.

    رد
  8. ياتري من الفاءز في الوقيعة بين اكثر الشعوب احتراما للعرب وهو شعب الكويت الشامخ وبين الشعب المصري حبيب كل العرب??????ا وياجبل مايهزك ريح ???????ان شاء الله ازمة وتعدي

    رد
  9. اسمعوا كلكم مصريين وكويتيين .. عيب والله اللي بيحصل ويتقال ده ، عيب احنا بلد واحده ودين واحد ولغه واحده .. ما ينفع قله مجانين متعصبين يغسدوا علاقات ازليه بين اخوات .. وبعدين ما لا بوجد فضل لمصر علي الكويت ولا الكويت علي مصر لان ببساطه لا فضل وتفضل بين الاخوه..كل عام وانتم كلكم بخير..

    رد
  10. انا متأكد ان الاخوان المجرمين هما اللي وراء الفتنه دي..يارب اجعل كيدهم في نحورهم يارب ابقينا دايما اخوات متحابين مصريين وكويتيون وعرب ومسلمين..
    يارب انصرنا علي من
    عادانا ويريد ان يكسر وحدتنا بالفتنه والتعصب..يا جماعه الحير استمعوا لصوت العقل واعرفوا من عنده مصلحه في اللي بيحصل لنا في هذا الوقت بالذات

    رد
  11. لماذا هذا التطاحن والتنابز بين الاخوة انه من عمل الشيطان استهدوا بالله يا أخوة العرب اين المصلحون لماذا سكتوا اين الآمرون بالمعروف والناهون عن المنكر.

    رد
  12. اولا انا مش رايح انزل لمستواك الردي انا مصري زيك وصعيدي ومعروف عندنا الكرامه والشموخ ورجاله في كل مكان والكويت ياحي ان بلدنا التانيه ومشفناش منهم غير كل خير وحسن الضيافه لأنها بلد الإنسانيه والقانون وبلد بترد الجميل دايما ويعرفو يعني ايه رجوله بمعنا هما مش بتوع بابي ومامي ولا لبس سلسله ولبانه ومش فرافير زيك فبالله عليك خليك في حالك ٩
    الدولتين من كل سؤ وشر

    رد
  13. ما حدث في الكويت سيحدث في باقي دول الخليج ،اناشد جميع المصريين بمغادرة دول الخليج بلا استثناء ليشاركوا في نهضة مصر التي ستكون قوة عالمية لا يستهان بها العالم تغير بعد الوباء الي الأسوأ ولن يعود كما كان

    رد
  14. يا غريب خليط اديب ..يعني يا مصري خليط مؤدب.
    ويا كويتي …اعرض عن الجاهلين…
    وتحياتي لكم من السودان.

    رد
  15. السلام عليكم
    اولا التعميم باي شي بالدنيا يدل علي جهل صاحبه فإذا انت شخص جاهل واللي راح ينساق ورا كلامك جاهل مثلك
    ثانيا انا بالكويت ما شفت منهم غير الكرم والطيبه والاصول ولا تحدثني عن شخصيات انت قابلتهم الله اعلم بك وبامورك ربما تكون من الشخصيات مثلك المدسوسه لنشر الفتنه بين الشعوب
    ثالثا انت لست موجود بالكويت ولا تعلم عنها شي كيف عرفت ان مفهاش رجاله تعالي وبنوريك الرجوله بمعانيها متبقاش ببلد تانيه وتعمل دكر يا اخي والله مفهاش معني للرجوله اللي انت بتعمله اما بتكون بالبلد وتقول هالكلام احترمك انما انت عامل زي اللي بيقول تعالي وبوريك وانت عارف انه مش هينزل لامثالك واذا كان في تطاول من البعض فموجود بالطرفين واللي المفروض انك متولهوش اهتمام ده فعلا لو قلبك علي ولاد بلدك اللي انت محموء عليهم اوي يا عم الدكر .

    رد
  16. الأخوة الكويتين اذكركم واذكر نفسي بالاية الكريمة
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (6)
    برجاء ما ينفع نخرب علاقة شعوب يربطهم دين ولغة واحدة بسبب شخص معتوه بيقول اي كلام فهو لا يمثل الا نفسه ولا ذنب للاخرين

    رد
  17. ممكن بعد ازن الموقع ناشر المقال ينشر الرد ده لو سمحت أولا أنا مصري مغترب من ليبيا للبنان للسعوديه اليونان
    احب أرد علي الاخ الكريم أخونا المصري والاخوه الأفاضل الكويتين
    ليه النفوس المريضة هيا الابتتكلم
    الشعوب العربية واحد من الخليج للمحيط إحنا مسلمين
    معليش فيه شعب قادر وفيه شعب محتاج
    فيه شعب اعطي وفيه شعب أخذ
    بلاش اساره الفتن بينا وبين بعض إحنا اخوات قبل اي شيء
    أرجو من الناس أصحاب الفتن والنفوس المريضة من. المصرين
    والكويتية على حد سواء
    أرجوكم بلاش تولعوا فيها نار باريت كل واحد يخلي تعليقه لنفسه إحنا في ظروف صعبة العالم ينهار
    وأحنا فيه شويه………… مش عاوز اغلاط من الطرفين
    مش عاوز أقول اكتر من كده
    لازم نحترم بعضنا ونقدر كل واحد فينا
    دي أوامر دينا الحنيف
    اتقوا الله بلاش تولعوها
    حفظ الله. مصر. والكويت.

    رد
  18. ليه الغلط في الناس
    أنت غير راضي على الوضع ده
    ابعت تذاكر طيران لكل اللي في الكويت و اسبوع حجر صحي
    و للناس هتدعي لك و تبوس ايدك يا جنتل
    و بدون غلط في الناس عيب والله
    مش كل واحد عايز مشاهدات كتيره عشان يقبض
    يغلط في دولة ( المهم قابض كان و من فين و مش عقول لحد )
    و اعتذر للاخوة الكويتيون

    رد
  19. هذا ماجناه الإخوة المصريين العاملين بالكويت كره وبغض واحقاد واتهام وتشكيك دون أدنى اعتبارات العروبه والدين والإنسانية والالتزام الأخلاقي بأكرام الضيف
    فالعالم بالخدمة بأجر بالبلاد يجب احترامه وتقديره كونه متغرب …وعندما تتكلم مع المصريين عن العراق وصيافته الخونه وضمان حقوقهم يكن الجواب إيجابا…

    رد

أضف تعليق

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.