“خاص- وطن”- أعلن السفير علاء يوسف، المتحدث الرسمي باسم الرئاسة المصرية، أن الاتصال الهاتفي الذي تم الثلاثاء بين الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي ونظيره الروسي فلاديمير بوتين، أكد على مواصلة الجهود لاستئناف الطيران بين البلدين تمهيداً لعودة التدفقات السياحية الروسية إلى مصر لطبيعتها.

 

تزامناً مع ذلك أطلق ناشطون مصريون وسم ‫ للسخرية مما وصلت إليه مصر بعد وصول الرئيس الحالي للحكم وإعادة الجمهورية الإفريقية إلى عصر الانحطاط على حد وصفهم.

 

فقد غرد حساب عاطفش على التويتر ساخراً: “بفكر ابيع الهرم وابو الهول والاقصر واسوان واللى يشترى الاقصر واسوان ع بعض اديله شرم هدية”.

 

فيما كان لمريم العتيبي تعليق آخر قال فيه: “الناس مفكرة اني بعت تيران وصنافير للسعودية لا والله ما حصل، دي كانت ايجار قديم وتنازلنا عن العقد”.

 

وسخر الشيخ حسني مغرداً على هاشتاج ‫#‏بتفكر_في_ايه_ياسيسي “لا مش بعرف افكر لا انا ولا البهايم اللي معايا . بس احنا اكيد صح”.  حسب قوله.

 

حساب جاني بورنول غرّد أيضاً: “بعد بيع الأرض مقابل الريالات، بيع الجنسية المصرية بالدولارات، مابقاش فاضل حاجة ما اتباعتش!” ليرد عليه أحمد حميدان بتغريدة جاء فيه:”السيسي لو بيفكر كان زمان حال مصر أحسن من كدة”.

 

كما غرد حساب محمود مغرداً: ” بيفكر يبني سجن جديد ويقفل 3 مصانع، وجايب حد جنبه يفكر فى وهم يبيعه للمصريين، وبيفكر فى بيع السلوم لليبيا”.

 

وكان الإعلامي جابر القرموطي، مقدم برنامج “مانشيت”، المذاع على فضائية “أون تي في”، قد وجه رسالة إلى الرئيس بشأن عدم وصول الدعم إلى مستحقيه، خاصة الفلاح ، قائلا :”سيادة الريس ماتزعلش من الكلمتين إلى هقولهم لحضرتك”.

 

وتابع :”لو نفترض إنك دبحت جمل وقلت إنه يتوزع على الناس الغلابة ..الجمل ده على بال ما يتوزع على الناس الغلابة هيوصل الديل بتاع الجمل أو الجلد بس ..ده إذا وصل ..لأنه مفيش حاجة في مصر اسمها وصول الحق لمستحقينه”.

 

وأضاف : “انت ممكن بتبذل مجهود كبير جدا ..لكن عندك في الوزارات والهيئات ناس عكس كده خالص”.