#انا_خريج_توكتوك قصة سائق مصري عرَّى نظام السيسي في “3” دقائق “فيديو”

1

تداول ناشطون مصريون عبر مواقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك وتويتر”، مقطع فيديو لشاب مصري يعمل سائق “” تحدث فيه لبرنامج “” الذي يقدمه الإعلامي على قناة “الحياة”، وصف فيه حال في ثلاث دقائق، في حين لقي الفيديو انتشارا واسعا حيث تم مشاهدته أكثر من أربعة ملايين مرة في ظرف ساعات.

 

وبحسب الفيديو المتداول الذي رصدته “وطن”، تسائل سائق التوكتوك في البداية قائلا: “دولة فيها برلمان ومؤسسات عسكرية وأمنية داخلية وخارجية و20 وزير يكون حالها كده؟” وتابع: “بالله عليك قبل ما تحصل انتخابات لرئيس الجمهورية كان فيه رز  وبنصدّره، وسكر مكفينا دلوقتي مش لاقيين شي راح فين وإزاي؟”، مضيفا “نتفرج على التلفزيون مصر فيينا، ننزل الشارع نلاقيها بنت عم الصومال، وطالعين في التلفزيون يقولوا مصر بتنهض وبتروح وتيجي”.

 

ووجّه سائق التوكتوك سؤالا آخر قائلا: “بالله عليك دولة مش لاقية تروح تحتفل وتجيب 38 وفد وتصرف عليهم 25 مليون جنيه، والفقير والغلبان مش لاقي، الناس دي ربنا هيسألها يوم القيامة”.

 

وانتقل السائق للحديث عن المشاريع القومية قائلا: “عمالين يعملوا في مشاريع قومية مالهاش تلاتين ألف لازمة، لحد ما لبسنا في حيطة، والتعليم عندنا في أسفل سافلين، وطول مافيش تعليم مش هننهض”، وتابع: “أركان الدولة تلاتة، تعليم وصحة وزراعة، لو المواطن لقي التلاتة دول، مش هيقدر علينا غير ربنا”، وهنا سأله المذيع: “إنت خريج إيه؟”، فرد “أنا خريج توكتوك بس سيبني أكمل”.

 

وأكمل السائق صواريخه الموجهة قائلا: “إحنا من ميت سنة جَت اليابان تتعلم من نهضتها دي، مصر اللي كانت بتسلّف بريطانيا، وتاني دولة عملت سكة حديد دي مصر؟” ثم جاء على جرح الاقتصاد: “مصر اللي كان عندها أكبر احتياطي نقدي في العالم تبقى كده؟”، وتعجّب خريج “التوكتوك” من حال مصر التي كانت تحكم السودان وتشاد والجزيرة العربية، وأصبحت تتحكم فيها دول خليجية وتهزأ بها، وختم رسالته: “هو مافيش حد عنده ضمير يقول لأ؟ حال مصر ده مايرضيش ربنا حرام”.

 

من جانبهم أطلق ناشطون عبر موقع “تويتر” بعنوان: ”  #انا_خريج_توكتوك“، عبروا فيه تضامنهم الكامل مع هذا السائق، معتبرين أنه يمثلهم.

 

وعلق المغرد “أمين” عبر الهاشتاج قائلا: ” يخرب بيت الوجع اللي ف الكلام والله #انا_خريج_توكتوك“.

 

من جانبه “عمرو خليفة” أن ما قاله سائق التوكتوك يمثله : ” مهما حاول النظام إخراس الحق . الظلم ينطق الحجر. يشرفني هذا الرجل ”.

 

وعلق لاعب كرة القدم المصري الشهير “ابراهيم سعيد”، قائلا: ” مصر,لسه فيها خير,عشان فيها ناس,كتير,زيك بيحبوها بجد انت فخر,لكل شاب,ولكل مصري #انا_خريج_توكتوك“.

 

وتسائل الإعلامي المصري “أسعد طه” حول الهاشتاج قائلا: ” ترى كم تهمة في إنتظاره ؟ #انا_خريج_توكتوك“.

 

وعلق “أبو اسحاق” معجبا بما قاله السائق: ” ده انت جااااااااحد ياعم !!!!! تحياتى لفخامتك #انا_خريج_توكتوك“.

 

ونختم بـ”جمال الصولي” الذي علق قائلا: ” #انا_خريج_توكتوك والله العظيم رمز وشعار ثوري رهيب يا قوم السفّاح في اضعف حالة استغلوا الوضع وامسحوا أمه بالجزمة”.

https://twitter.com/jamal01971/status/786532258324905985

قد يعجبك ايضا
تعليق 1
  1. سعد يقول

    الله حيو ياريس تحياتي

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More