الرئيسية » الهدهد » زاهي حواس وعبر قناة مصرية يهاجم الأذان: بيزعج السيُّاح!(شاهد)

زاهي حواس وعبر قناة مصرية يهاجم الأذان: بيزعج السيُّاح!(شاهد)

وطن– ضجّت مواقع التواصل الاجتماعي في نصر بموجة غضب عارمة ضد وزير الآثار المصري الأسبق “زاهي حواس”، بعد تهجّمه على رفع الآذان عبر مكبرات الصوت، زاعماً أنه يزعج السياح.

وفي مقابلة له مع برنامج “نظرة”، الذي يقدمه الإعلامي حمدي رزق على قناة “صدى البلد”، قال “حواس”: “عاجبني إبراهيم عيسى لما اتكلم على موضوع الأذان، ما يتعمل جوه المسجد، وليه 70 أذان؟! أنا مرة نمت في مينا هاوس عندي محاضرة تاني يوم، قمت على صوت الأذان بيقوم السياح اللي قاعدين، مضيفًا: “مفيش في الدين يقول إن يعمل الأصوات دي كلها، إحنا دولة سياحية ولازم نحافظ على راحة السائح، في حاجات لازم نبطلها عشان نجيب السائح”.

الأذان إزعاج للناس!

وأضاف “حواس”: “ليه الآذان اللي بره الجامع؟! أعمل الأذان اللي جوه، وأي حد متدين ميقولش أزعج الناس، ده إزعاج للناس، أنا عارف ميعاد الصلاة أروح أصلي في الجامع، ده شكوى بيشتكي منها السياح، ومش موجود في أي حتة في الدنيا غير عندنا”.

وشدّد على أن “هناك سلوكيات يفعلها بعض المواطنين تسبب في مضايقة السائح، لازم نعمل مادة لطلبة المدارس عن السياحة، عشان يعرفوا يتعاملوا مع السائح، مش ممكن واحدة تبقى ماشية في الشارع بالغردقة وحد يقرصها، أو واحد بتاع بازار يقولك اتفضل ويشدك غصب عنك، أو واحد بتاع تاكسي تمنه 30 جنيه يقولك 50 دولار، ده بيحصل، وعيب”.

وأوضح بأنّ “الشرطة مش هتقدر تعمل حاجة مع هذه السلوكيات، الموضوع موضوع ثقافة، لازم الشعب يعرف إن كل واحد فيه هو وزير السياحة”.

استياء وغضب المغردين من تصريحات “حواس”

تصريحات “حواس” أثارت استياءً واسعاً على موقع التدوين المصغر “تويتر”، حيث صبّ المغرّدون جامَّ غضبهم عليه، مستنكرين تدخلاته وأمثاله وتطاولهم على الأذان بين الحينة والأخرى.

وفي هذا السياق، قال أحد المغردين: “زاهى حواس زعلان من الاذان وأنه بيزعج السياح طيب السياح بيتعرضوا للتحرش زى ما حصل معاهم عند الاهرامات.امناء الشرطه والمخبرين بيتلموا عليهم يبهدلوهم علشان بيصوروا. لما يتعرضوا للاستغلال من الباعه ويعملوا فيديوهات بعدم زياره مصر م اللى شافوه ومش بسبب الاذان لكن زاهى ميقدرش يتكلم”.

وقال مغرد آخر: “زاهي حواس مش عاجبه صوت الأذان سبحان القائل واذا ذكر الله وحده اشمأزت قلوب الذين لا يؤمنون بالاخره”.

وهاجم مغرد “حواس” واصفاً إياه بالحرامي، قائلاً: “حتي زاهي حواس حرامي الآثار …..آخرها مقبرة كرداسة يا حرامي يا مهرب ..افكرك بعمر سليمان وذكريا عزمي وجمال وعلاء مبارك والطائرة الهليكوبتر وقطع الكهرباء عن كرداسة وفتح المقبره ونقلها بالطائرة بعد منتصف الليل انت يا نجس تهاجم الاذان والإسلام ..جمهورية الخواجات المصرية”.

إبراهيم عيسى:”صوت الأذان إزعاج”.. وهذا ما قاله عن بلال بن رباح (فيديو)

وأشار آخر إلى أن “الكلام بقى صريح وواضح والحرب على ” الاسلام ” وشعائره صريحة وواحد زي زاهي حواس مش هيطلع يتكلم كده الا إذا أمن العقاب وعارف تماماً إنه بيمثل رأي الدولة ومش بعيد يطلع علينا بلحة فى مؤتمره اللي جاي ويقول خلوا الآذان فى المسجد وهتعدى عادي كالعادة !!”.

https://twitter.com/Albshry_80/status/1588734890111270914?s=20&t=lH6GeMvoESL397F-NeLHsg

قد يعجبك أيضاً

أضف تعليق

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.