الرئيسية » الهدهد » فنان مصري ينفجر في وجه عمرو أديب: كفاية حماقة بقى (شاهد)

فنان مصري ينفجر في وجه عمرو أديب: كفاية حماقة بقى (شاهد)

وطن– شنّ الفنان المصري شريف حمدي، هجوماً ضارياً على الإعلامي عمرو أديب، بسبب فقرة الطعام في برنامجه، في وقت يعاني فيه المواطنون من أزمات اقتصادية حادة.

وظهر شريف في مقطع فيديو، قال فيه، إن عمرو يظهر يومياً وينفعل على الشعب، ويحذرهم من الظروف الاقتصادية، وأن الأوضاع القادمة من الخارج سيئة، وأن الفترة المقبلة ستشهد المزيد من الصعوبات على كل المستويات.

وأضاف شريف حمدي مخاطِباً أديب: “مش حضرتك المفروض بخبرتك وتاريخك وكل الناس اللي وراك عارف إن فيه 60% من الشعب المصري دلوقتي عنده عثرات اقتصادية رهيبة وبعضهم فقير وتحت خط الفقر”.

وأشار إلى أن أغلب المصريين ليس لديهم القدرة على شراء مأكولات شهية، وأن هناك آباء وأمهات لا يتناولون الطعام لتوفيره لأبنائهم.

وتابع شريف حمدي متسائلاً: “ليه بقى حضرتك بتطلع لنا كل شوية في الفقرة بتاعة الأكل اللي بتعملها وإنت قاعد بتاكل بنهم وشراهة مقيتة .. وأظن حضرتك عارف يعني إيه مقيتة”.

واستطرد: “أنا شايف إن ده حماقة كبيرة أوي.. إنك في بلد نصف شعبه جعان واتقالت قبل كده إحنا فقراء أوي”، في إشارة إلى تصريح سابق لرئيس النظام المصري عبد الفتاح السيسي.

واتهم أديب بأنه فاقد الإحساس، لأن مَن يشاهده في تلك الفقرات قد يمرضُ نفسياً وعضوياً، معتبِراً أن التوقيت غير مناسب لمثل هذه الأمور.

وتابع: “إحنا عارفين إنت بتاخد كام في السنة يعني.. إنت مش محتاج تعمل استعراض للأكل وفيه ناس مش لاقية تاكل.. شوية إحساس بقى يا جماعة في الإعلام بالمصريين علشان المصريين دلوقتي في حتة وحشة جدا، فشوية لطف وذوق وعقل في اللي بتفرجوا المصريين عليه”.

تفاعل واسع

أثار هذا الفيديو، تفاعلاً واسعاً بين النشطاء على موقع تويتر، فقال منير: “هو عمرو اديب ده بيحس”.

وكتب ناشط: “الفنان دة دلوقتى فى خطر”.

وغرد آخر: “بعيد عنك دا جبلة”.

https://twitter.com/masr_hora77/status/1584236067351248896?s=20&t=M6tL5RhqY3-Sl6FRXWTNew

وتفاعلت “شجن”: “هما يحسو ازاي واحد بياخد 3مليون جنيه في الشهر هو مالو بالشعب ميتحرق ولا يموت”.

وردّ عليها ناشط: “لا تكذب وتحقق اولا راتب استاذ عمرو تعذيب هو 3 ملايين دولار سنويا بجانب 500 الف دولار اعلانات =68 ونص مليون جنيه يعني 5700000 شهري”.

ويحرص عمرو أديب على تقديم فقرات لتناول الطعام خلال برنامجه التلفزيوني، وهو ما يجعله محلّ الكثير من الانتقادات، لا سيما في فترة الأزمات الاقتصادية.

وكان أديب قد تحدّث مؤخراً، عن أهمية تناول الطعام في حياته.

وقال أديب: “أنا بحب الأكل بليل…أهم حاجة تكون آمن مطمئن… وتنام قرير العين …بحب آكل بالليل”.

وأضاف عمرو أديب: “المادة 13 في العقد أن المذيع ياكل لوحده في البرنامج”.

كما سبق أن أعرب عمرو أديب عن المتعة التي يحصل عليها خلال برنامجه، مُعلّقاً: “هناك متعتين في الحياة الأولى منهم هي الأكل… التذوق عندي مهم وإحنا بناكل كلنا بنستمتع”.

وأكمل عمرو أديب: “أي حاجة بناكلها بتكون بمزاج… في صوت الأكلة الحلوة بتعمل مممم ده دليل على حلاوة الطعام والأكل الوحش بنقول عليه إيه؟”.

قد يعجبك أيضاً

أضف تعليق

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.