الرئيسية » حياتنا » ناشطون مصريون يطالبون بمقاطعة حفل فرقة  Maroon 5  العالمية في الأهرامات تضامناً مع فلسطين!

ناشطون مصريون يطالبون بمقاطعة حفل فرقة  Maroon 5  العالمية في الأهرامات تضامناً مع فلسطين!

وطن – طالب ناشطون مصريون، بمقاطعة حفل الفريق الأمريكي Maroon 5 المقرر إقامته في مصر، يوم الثلاثاء القادم الموافق 3 مايو. تحت سفح الهرم. وذلك بسبب إحياء الفرقة حفلًا آخر يوم 9 مايو المقبل، في تل أبيب بإسرائيل.

مهزلة!

وجاء في تعليق أحد النشطاء: “Maroon 5 هيعملوا حفلة في تل أبيب في شهر مايو الي جي بعد الحفلة بتاعة القاهرة. اتمنى ان الناس تصحى و ماتشاركش في المهزلة دي ولما يوصلوا مصر يمشوا زي الكلاب”.

وكتبت أخرى: “حفلة maroon 5 في رمضان و بعد مصر رايحين اسرائيل. فلو انت مسلم و متمسك بدينك مش هتروح. و لو انت مش مسلم او مش متمسك بدينك اوي ففكرت انهم تمام مع اسرائيل تخليك متروحش”.

وعقب ناشط: “جماعة جدير بالذكر تبقوا عارفين ان maroon 5 عاملين حفلة في الأراضي المحتلة، وده سبب كافي عشان محدش يفكر يروح الحفلة اللي هيعملوها في مصر ، بلاش تهاون في الموضوع ده رجاءً”.

تطبيع

وذكرهم الناشط أنس حسن بأن حضور الحفلة، يعتبر شكلاً من أشكال التطبيع مع الاحتلال. وكتب: ” بالمناسبة يعني للناس اللي بتحتفل إن  maroon 5 جايين الأهرامات في مصر. الباند عامل Tour و هيروحوا بعد مصر “تل أبيب في إسرائيل”.

وتابع: “أعتقد دا سبب كافي الناس متروحش الحفلة و اللي هيروح محتاج يعرف المعلومة دي علشان دا اسمه تطبيع”.

وكتبت إيمان: “إن شاءالله تكون صدفه إننا محطوطين في نفس الTour بتاعة maroon 5 اللي هيكون بدايتها مصر بعدين الامارات “المُطبعه” ثم اسرائيل!”.

سعر التذكرة!

وتجاهلت ناشطة سعر التذكرة المثير للجدل، وكتبت: “هي الناس مش واخدة بالها ان الميدل ايست توور بتاعة maroon 5 دي هيطلعوا فيها علي إسرائيل بعد مصر.  اصل حتي لو التكيت ب ٥٠٠ جنيه مثلا مش هنروح لناس معترفة بالكيان. و هتعمل حفلة علي ارض اتق تل عليها اخواتنا!! انتو نسيتو كل حاجة خلاص و بجد مبقاش في اي مبادئ للدرجة دي!”.

وتنقسم الأسعار لثلاث فئات الأولى وهي الفئة العادية ب2300 جنيه. والثانية وهي الذهبية بـ4500 أما الفئة الأخيرة بـ5000

وكانت شركة Live At The Pyramids قد أعلنت عن الحفل من خلال موقع انستجرام وكشفت عن خريطة حفلاتها القادمة والتي تضم مصر ودبي يوم 6 مايو.

 

المصدر: (وطن – متابعات)

اقرأ أيضا:

حركة مقاطعة إسرائيل: لهذا يجب مقاطعة إكسبو دبي 2020

شوارع الكويت تتزين بصور لاعب التنس محمد العوضي الذي رفض مواجهة نظيره الإسرائيلي

هكذا علق محمد رمضان على مكافأة المخابرات المصرية له بعد فضيحة دبي.. والاحتفال في إسرائيل!

“شاهد” ريا أبي راشد تقع في “فخ التطبيع” هذا ما فعلته على ” MBC” وأثارت ضجة واسعة

 

 

قد يعجبك أيضاً

أضف تعليق

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.