“شاهد” بعد مياه ثلاجته.. “السيسي” مستعد للعيش على وجبة واحدة يوميا ويقسم بالله على ذلك

6

عاد رئيس لإثارة الجدل من جديد بتصريحاته الغريبة، فبعد حديثه السابق عن ثلاجته ـ التي لم يتواجد بها سوى الماء لمدة 10 سنوات ـ هاهو يعود اليوم ليفجر جدلا جديدا بحديثه عن طعامه.

 

عبد الفتاح السيسي خرج اليوم، الثلاثاء، في افتتاح عدد من مشروعات قطاع الكهرباء بالعاصمة الإدارية الجديدة ليقسم بالله أنه مستعد لتناول يوميا إذا كان هذا سيساعد في بناء أمة.

 

وقال في كلمته التي نقلتها وسائل إعلام مصرية ما نصه:”قيادة دولة بها 100 مليون مواطن، يبحثون عن تعليم وصحة، وفرص عمل “شىء تاني، ومش هيحصل بالكلام”.

 

وأضاف:”وقسما بالله إذا كان الموضوع يتوقف على وجبة واحدة في اليوم لبناء أمة، أقسم بالله لأقعد بقية عمري كله أكل وجبة واحدة.”

 

 

وأكد رئيس النظام المصري أن وزارة البترول بذلت جهدًا كبيرًا في توفير الغاز ومشتقات المازوت، لتشغيل محطات توليد الكهرباء، وحل أزمات قطاع الكهرباء، متابعًا: «في موضوعات موجودة في مش متظبطة من زمان لظروف مصر.. كانت وزارة البترول كانت بتستلف عشان تجيب البترول وتشغل محطات الكهرباء.. مافيش حاجة بتتعمل ببلاش».

 

ونوه بأن الدولة تعمل منذ 4 سنوات بخطة غير مسبوقة، وما تحقق في الكهرباء والطاقة في مصر خيال، وخاطب المصريين قائلا: “أرجو تكونوا سعداء بهذا الأمر، ولن يقدر أحد إحباطنا، كل المطلوب اصبروا، وسترون العجب العجاب في مصر.”

 

 

 

10 سنين تلاجتي فيها مياة بس

 

يشار إلى أنه في مؤتمر الشباب عام 2016، أثار “السيسي” جدلا واسعا أيضا بتصريحاته خلال لقاءه مجموعة من الشباب في ندوة بعنوان “أزمة سعر الصرف”، على هامش المؤتمر الوطني الأول للشباب بشرم الشيخ، عندما ذكر أنه “واحد من المصريين” وإنه قضى 10 أعوام وثلاجته ليس فيها سوى الماء.

 

وأضاف السيسي: ” “أنا واحد منكم.. والله العظيم قعدت 10 سنين تلاجتى كان فيها ميه بس ومحدش سمع صوتى..أنا من أسرة غنية جداً وآسف إنى بقول كدا على نفسى لكن بقولكم على عزة وعفة النفس ..دا أمر مش بيجى بالساهل.”

 

قد يعجبك ايضا
6 تعليقات
  1. عمر يقول

    يبدو انه سيجوع المصريين بحيث يكتفون بوجبة واحدة في اليوم! إنه اقسم(ومن يصدقه او على ماذا اقسم) بانه عاش عشرة سنين فقط بالماء فالوجبة الواحدة طبعاً مع الماء يعتبر رفاه بل فوق الرفاه! وبكرة حتشوفوا مصر ئزاي بتكون؟

  2. ابوعمر يقول

    هذا الخنزير الخسيس يعتبر الشعب المصري قطيع من الماشية التي تمشي ورأسها في الارض..استبغال الشعب المصري من قبل العسكري وصل اعلى درجات الاستبغال في العصر الحديث…..قريبا جدا سيعلن انه يتنفس برئة واحدة وبالتالي يجب على كل مصري التخلي عن الرئة الثانية لبيعها وانعاش صندوق تحيامصر….

  3. الجوكر يقول

    الرجل لم ينطق إلا بالحق، فسيسي عبده يأكل وجبة واحدة في اليوم فقط، ثم يبتلع باقي الوجبات والبلد بأكمله ابتلاعاً…وبكرا حتشوفوا مصر.

  4. مغترب يقول

    عموما ما هي مكونات هذه الوجبه السحريه اللي بالخلطه السريه؟؟؟؟؟!!!!!!!!
    والله و الله و الله انا عاوز اقول تعبير صعب شويه عليكم بس مش عارف اقوله ازاي !!!
    ولا بلاش
    و يبقي السؤال هل هذا التعبير مرئي ام مسموع؟؟؟
    الاجابه الاتنين مع بعض
    اذا عرفت الحل يبقي وصل الكلام
    بس فيه حاجه انا نفسي اقولها بصراحه … اسمع الكلام ……………ز
    هوه ….. فين صحيح فلوس المعرصين من كبار رجال الاعمال ولاد الكلب اللي مصوا دم ام الناس؟؟؟
    طب فين فلوس حسين سالم و فلوس الغاز المنهوب اللي اتحطت في جيوبهم و هربوا فلوسهم الي الخارج و تم السكوت عنهم؟؟ و لم يحاكم احد منهم و طلع مذنب باي شيئ او تم استرداد ما سرقه من قوت شعب مصر المطحون اللي طالع ميتين اهله منذ عقود حتي وصل به الحال انه مش لاقي حتي هياكل الدجاج و بقايا الطعام
    طب فين فلوس مبارك ال 70 مليار طبقا لما قيل اللي اخدها هوه و اولاده و زوجته المصون طوال 30 سنه سرقه ؟؟
    في ضارئب رجال الاعمال و حرامية البلد ؟
    فين مليارات الحراميه في حكومة مبارك الهاربين الي الان و معروف اماكنهم و الدول التي يختبؤن بها ؟؟
    اين ضرائب مليارديرات الوسط الفني بتوع الهيافة و القذاره و الانحطاط اللي في البلد ؟؟ و اجورهم اللي بالملايين ؟؟ فين طيب الضرائب اللي بتحصل منهم ؟؟؟؟؟؟ فين اي حاجه !!!!!!!!!!!!!!!
    فين عائدات قناة السويس؟؟
    فين و فين و فين …….
    مش كده ولا ايه و لااحنا بنقول اي كلام و خلاص

  5. هزاب يقول

    لماذا سوء الظن بالرجل ! وحتى وهو يصدق تكذبوه! هو يعني وجبة دسمة ! عن ثلاثة وجبات وأكثر ! هي بالفعل تكفي! فهل ما يأكله ويلتهمه العسكر في وجبه واحدة يحلم بها الفقير المصري؟ يصيغة أوضح وجبة واحدة للعسكر تعادل 10 وجبات لأسر فقيرة لمدة 10أيام ! ويا بخت من نفع واستنفع!

  6. سعد وسيم يقول

    هو بيحلف كتير ليه الواقع تثبت صحة كلامه في رئيس يكذب

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.