ظهور عمرو واكد فى فيلم “lucy” برفقة سكارليت جوهانسون يشعل فرحة وفكاهة المصريين

0

أشاد نشطاء مواقع التواصل الاجتماعى “فيس بوك وتويتر” بالعمل الفنى الذى قدمه الفنان المصرى عمرو واكد وظهوره فى فيلم lucy بطولة كل من سكارليت جوهانسون، ومورجان فريمن، ومن إخراج لوك بيسون، معربين عن سعادتهم بعد مشاهدتهم الإعلان الأول للفيلم، وفخرهم بالفنان المصرى. 

 

وتدور أحداث الفيلم الذى يجسد فيه الفنان عمرو واكد شخصية شرطى فرنسى فى إطار من الخيال العلمى حول الشخصية التى تجسدها الفنانة سكارليت جوهانسون، والتى تقوم بنقل المخدرات بطريقة غير شرعية، قبل أن تتحول إلى بطلة خارقة بعد أن يمتص دمها الكثير من المُخدرات التى تقوم بنقلها.

 

وتبادل النشطاء العبارات المضحكة للتعبير عن سعادتهم بتجربة الفنان عمرو واكد، قائلين “عمرو واكد فى فيلم خيال علمى مع سكارليت جوهانسن ومورجان فريمان، والله خايف من الفرحة تطلع كدبة أبريل”، “عمرو واكد نموذج للفنان المكافح.. ابتدا بيحب منى زكى فى فيلم نظرة عين.. ودلوقتى طالع فى فيلم بيحب سكارليت”، “عمرو واكد وسكارليت جوهانسون فى مشهد واحد، الله يرحم أيام من نظرة عين لما كان بيقول لمنى زكى أنا بحبك وهتجوزك”.

 

وتساءل عدد من النشطاء عن أسباب توجيه النقد للفنان المصرى بعد العمل الفنى الذى جمعة بالفنانة العالمية سكارلت جوهانسون قائلين “انتوا مضايقين من عمرو واكد ليه، وليه بتطلعوا فيه القطط الفاطسة، مثل فيلم مع مورجان فريمان وسكارليت جوهانسون وانتوا لسه قاعدين تنموا بس”، “كل دول بيكرهوا عمرو واكد يا نينا انضفوا بقى ونضفو نفسيكوا من جوه”، “الناس خلصت كل الألش على عمرو واكد لدرجة إنى مش لاقى ألشة أقولها”.

 

وأعرب آخرون عن فخرهم بتجربة الفنان عمرو واكد قائلين “ممثل مصرى اسمه عمرو واكد وصل لهوليوود مواهب وفن وإبداع أهو تهون على المصريين الإحباط السياسى والهم مش زينا حتى فن مافيش”، “عمرو واكد بالذات من بعد إبراهيم الأبيض واحد من أكتر الممثلين الموهوبين فى جيله شىء يدعو للفخر أنى أشوفه فى هوليوود”.

 

كما أعرب آخرون عن سعادتهم بتبادل بعض العبارات الساخرة مستخدمين أسلوب الشارع المصرى فى التعبير، قائلين: “قلبى الصغير لا يتحمل.. عمرو واكد طالع فى فيلم مع سكارلت جوهانسون”، “فى المشهد بتاع عمرو واكد وسكارلت جوهانسن حاسس إن واحد مصرى هيعدى من جمبهم ويقوله ” أيوه يا عم الله يسهلوا”، “، وعمرو واكد طالع بطولة فى فيلم مع سكارليت جوهانسن ومورجان فريمان عليا الطلاق أنت راجل مية المية المية المية المية”، “أنا لو من عمرو واكد أعتزل التمثيل بعد ما طلعت مع سكارليت جوهانسن فى كادر واحد وأكمل بقية حياتى زى كابتن مجدى عبد الغنى”.

 

وتابع النشطاء سخرياتهم قائلين: “أستاذ عمرو وأكد إيه إحساسك وأنت راكب جنب سكارليت چوهانسن العربيه؟، وعمرو واكد هيعمل فيلم مع سكارليت جوهانسن، سكارليت هاتتشهر على إيد عمرو واكد.. المصريين معروفين بجبروتهم”، “عندنا لاعب فى تشيلسى “صلاح” وممثل مثل مع سكارليت “عمرو واكد” خلاص يا جدعان إحنا وصلنا للعالمية”.

 

قد يعجبك ايضا
اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More