الرئيسية » الهدهد » عمرو أديب بطل مسرحية #زبيدة: “هنبقى زي كوريا الشمالية ياريس”

عمرو أديب بطل مسرحية #زبيدة: “هنبقى زي كوريا الشمالية ياريس”

في إطار تداول الأدوار ولخلق حالة لدى المتابعين بوجود إعلاميين مستقلين، عبر الإعلامي المصري عمرو أديب الموالي شكلا ومضمونا لنظام “السيسي” عن رفضه للإجراءات الداعية إلى إغلاق مكتب “بي بي سي” في مصر أو أي محطة أجنبية، وذلك على إثر فضحها لحالة تعرضت للاختفاء القسري في مصر .

 

وأضاف “أديب” في برنامجه “كل يوم” المذاع على قناة “ON E T” : “يا جماعة احنا كدة هنبقى كوريا الشمالية .. أنت لازم ترد على اللي بيقولوه وبالمناسبة مكتب البي بي سي قال إنه هيبحث مع السلطات المصرية ما يتعلق بالتقرير الأخير اللي عمل ضجة .. هما بيقولوا وأنت بترد والدنيا بتمشي كدة”.

 

وأضاف: “بعد حكم حبس الفنانة شيرين كل الصحف العالمية كاتبة إن فيه فنانة اتحبست عشان قالت نكتة عن نهر النيل .. و هما بقى بيكتبوا عن المطربات التانيين اللي عملوا أغاني خادشة للحياء وبيدخلوا دول مع شيرين لأنهم ميعرفوش الفارق .. بيقولك واحدة اتحبست عشان ماسكة موزة في الكليب بتاعها .. و واحدة تانية اتحبست عشان عملت أغنية ومترجمين اسمها (look at your mother) وبيتعجبوا جدًا من الي بيحصل هنا .. فاحنا لازم نهتم بصورتنا قدام العالم “.

 

وكانت محكمة مصرية قد قضت بحبس الفنانة المصري شيرين عبد الوهاب بالحبس 6 أشهر بتهمة إهانة مصر لقولها أن من يشرب من مياه نهر النيل يصاب بالبلهارسيا.

قد يعجبك أيضاً

رأي واحد حول “عمرو أديب بطل مسرحية #زبيدة: “هنبقى زي كوريا الشمالية ياريس””

  1. كورياالشمالية آدميون….وأنتم كلاب ابناء الكلاب أبا عن جد وجد الجد….والكلاب تعيش وتموت كلاب…

    رد

أضف تعليق

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.